Porady na temat motoryki małej

Przez całe wakacje mogliście śledzić cykl wpisów na naszym FB ,,Porady fizjoterapeuty na temat motoryki małej”, w którym chciałyśmy pokazać Wam jak wiele czynników wpływa na naukę pisania. W naszych wpisach znajdziecie gotowe przykłady ćwiczeń rozwijających sprawność rąk, manipulację dłoni, umiejętność poprawnego chwytu. Zwracałyśmy także uwagę na poprawną postawę w trakcie pisania, a także na czynniki rozpraszające dziecko w trakcie wykonywania zadań grafomotorycznych.

Na co dzień w naszym gabinecie prowadzimy zajęcia usprawniające motorykę rąk naszych podopiecznych. Naszym celem jest wypracowanie u nich precyzyjnych ruchów dłoni i placów, które potrzebne są do wykonywania czynności samoobsługowych, ale też do nauki pisania. Podczas zajęć ale także w domu trzeba zwrócić uwagą na wiele rzeczy, bez których nauka pisania może zostać utrudniona.
JAKĄ POSTAWĘ PODCZAS NAUKI PISANIA MA DZIECKO ?

Prawidłowa postawa ciała to taka, gdzie: stopy leżą oparte o podłogę, kolana znajdują się nieco poniżej linii ud, plecy są wyprostowane, tułowie jest odchylone do tyłu, łokcie i przedramiona powinny mieć swobodę ruchu, a głowa powinna znajdować się w osi ciała.
JAKA JEST KONCENTRACJA DZIECKA PODCZAS PISANIA?

Na mniejszą koncentrację mogą wpływać: złe naświetlenie biurka, obecność innych osób w pomieszczeniu, elementy wyposażenia np. niewygodne krzesło, atrakcyjne zabawki. Warto też sprawdzić, czy dziecko nie mruży oczu, czy nie przekrzywia głowy na boki, czy nie pochyla się zbyt blisko nad kartką. Takie zachowania należy skonsultować z okulistą, by wykluczyć wadę wzroku.
JAK DZIECKO UK ŁADA RĘCE PODCZAS PISANIA?

Podczas pisania, zawsze obie ręce muszą znajdować się na blacie! Kiedy jedna ręka pisze, druga podtrzymuje kartkę.
JAK DZIECKO NACISKA NA KARTKĘ PODCZAS PISANIA?

Siła zawsze musi być dostosowana do zadania. Dziecko nie może zbyt mocno naciskać długopisem na kartkę, ani za słabo, kiedy pisze np. kredą po tablicy. Kiedy nacisk nie jest odpowiedni należy zwrócić uwagę na postawę oraz sposób trzymania narzędzia pisarskiego.
JAK PRZYGOTOWAĆ DZIECKO DO NAUKI PISANIA?

Podczas codziennych zabaw warto razem z dziećmi: obrysowywać szablony, pogrubiać kontury linią ciągłą (bez odrywania ręki), rwać małe kartki wzdłuż narysowanych lini, zbierać małe przedmioty palcami (kciuk i inny palec), wykonywać zabawy paluszkowe, lepić z ciastoliny lub pisać/ rysować np. na piasku lub w mące.

W Słówkach prowadzimy konsultacje w zakresie sprawności manualnej oraz terapię ręki. Nasza fizjoterapeutka podczas spotkania określa potencjalne przyczyny trudności, a także proponuje ćwiczenia usprawniające motorykę rąk. Na konsultację z naszą fizjoterapeutką możecie zapisać się tutaj:

Rezerwacja zajęć online

 

 

Leave a comment