Jak ćwiczymy matematykę? Czyli terapia z wykorzystaniem klocków Numicon!

W naszym gabinecie prowadzimy zajęcia matematyczne z wykorzystaniem klocków Numicon. Celem naszych zajęć jest połączenie językowych pojęć matematycznych z działaniem na klockach.
Wykorzystując technikę programowania języka, uczymy dzieci poprawnych końcówek fleksyjnych przymiotników (JAKA? JAKI? JAKIE?), liczebników (liczebniki główne i porządkowe), rozwijamy słownictwo określające ilość, wielokrotność czy kolejność.

Łączymy język z działaniem na klockach, dzięki czemu dzieci uczą się zależności I języka matematycznego np. (mniejszy- większy, mniej- więcej, równo, tyle samo, razem). Tego typu ćwiczenia są wstępem do operacji na liczbach. Liczby w metodzie Numicon poznawane są polisensorycznie- dzieci mogą ich doświadczyć poprzez manipulację, to właśnie ułatwia im poznanie abstrakcyjnego pojęcia liczby. Wprowadzając dzieci w świat liczb korzystamy z materiałów plastycznych, np. ciastolin, piasku kinetycznego, kredek, w których dzieci odciskają lub obrysowują klocki.Dzieci  ćwiczą motorykę małą oraz manipulują klockami – kształtami. Dzięki takiemu podejściu liczba staje się czymś konkretnym, co jest szczególnie ważne dla dzieci z zaburzeniami rozwojowymi.
Przechodząc przez wszystkie etapy nauki z Numiconem przygotowujemy dzieci do liczenia (dodawanie, odejmowanie, mnożenie, dzielenie), rozwiązywania zadań matematycznych i operowania pojęciami matematycznymi.
Edukacja matematyczna z klockami Numicon sprawdza się u dzieci zdrowych, z problemami z matematyką oraz dzieci z zaburzeniami rozwojowymi.

UKŁADANIE RZECZY W PORZĄDKU
Zanim dziecko opanuje liczby w kolejności musi nauczyć się porównywania przedmiotów o rożnych rozmiarach i układania ich w odpowiednim porządku np. od najmniejszego do największego.
Podczas wykonywania ćwiczeń mówimy dziecku o regule według której musi ułożyć przedmioty. Możemy wykorzystać klocki Numicon, ale również inne zabawki czy klocki. Określamy wielkość przedmiotów (duży, większy, największy), która jest potrzebna do dalszego rozumienia matematyki.

ZAMIANY KLOCKÓW
Podczas nauki matematyki z klockami Numicon, dbamy aby dzieci poznały wzory klocków i potrafiły je ułożyć w odpowiedniej kolejności np. od najmniejszego do największego. Podczas ćwiczeń możemy zamienić miejscami dwa kształty. Tego rodzaju ćwiczenie pozwala dzieciom osiągnąć biegłość w matematyce i dostrzegać zmienne.

LICZENIE OBIEKTÓW

Podczas nauki liczenia, dzieci nazywają kolejne liczby, często bez ich rozumienia. W zabawach możemy wykorzystać kolorowe figurki, które dzieci będą przeliczać. Przyda nam się także kolorowa książeczka z kształtami, dzięki którym dzieci poznają wartość danej liczby.

DODAWANIE

W metodzie Numicon uczymy dodawania poprzez działanie i język. Zapis działania na liczbach jest trudny, dlatego wprowadzamy go dopiero kiedy dziecko pozna język matematyczny. Dzięki Numicon dziecko poznaje dodawanie w praktyce, poprzez łączenie klocków.
Podczas ćwiczeń uczymy dzieci dopełniać do 10. Używamy kilku klocków, które w połączeniu dadzą 10. Dzieci uczą się składników liczb.

 

Zobaczcie sami jak wykorzystujemy kształty Numicon w naszym gabinecie 🙂 Nasi podopieczni uwielbiają te zabawy !

 

 

 

Tutaj możesz zapisać się na zajęcia z wykorzystaniem klocków Numicon:  Rezerwacja online