Trudności w nauce pisania

Trudności w nauce pisania nie pojawiają się nagle, w momencie rozpoczęcia edukacji przedszkolnej lub szkolnej. Są następstwem kłopotów i opóźnień, które można zauważyć dużo wcześniej. Już w pierwszym roku życia można zaobserwować czynności, które przygotowują dziecko do nauki pisania takie jak: zabawa samochodzikami przesuwanymi po podłodze, trzymanie w ręce kubeczka czy chwytanie zabawek. Wtedy też […]

Opóźniony rozwój mowy

CO TO JEST OPÓŹNIONY ROZWÓJ MOWY? Opóźniony rozwój mowy warto mieć na uwadze i nie bać się go zauważać. Dostrzeżenie problemu pozwoli na rozpoczęcie działań i uniknięcie wielu poważnych następstw. Kiedy możemy o nim mówić? Zawsze, gdy mowa dziecka jest poniżej norm rozwojowych czyli umiejętności adekwatnych do wieku, a opóźnienia występują w podsystemach fonetyczno-fonologicznym (w […]

Zabawy stymulujące rozwój dziecka między 12. a 24. miesiącem życia

Zabawy stymulujące rozwój między 12. a 24. miesiącem życia Czym jest zabawa dla dziecka? Zabawa jest podstawowym źródłem rozwoju dziecka. Bawiąc się dziecko wyobraża sobie daną sytuację, przez co uczy się rozumienia reguł życia społecznego. Dzięki temu rozumieniu u dziecka rozwija się język. Zabawa oparta jest na naśladowaniu osoby dorosłej. Dzięki zabawie maluch m. in.: […]

Mowa dziecka w trzecim roku życia

Mowa dziecka w trzecim roku życia Trzeci rok życia dziecka przynosi szybki rozwój mowy. Dziecko stale poszerza zasób słownictwa. Mowa nadal silnie oparta jest na mechanizmach naśladownictwa. Oczywiście nadal jest niedoskonała, ale wystarczająca do komunikowania się z otoczeniem. Rozwój systemu fonetyczno – fonologicznego W wieku 3 lat dziecko: – wymawia prawidłowo wszystkie samogłoski, – prawidłowo […]

Dysleksja – przyczyny, terapia, zalecenia

Czym jest dysleksja? Dysleksja to trudności w linearnym opracowaniu informacji językowych, którym towarzyszą problemy w linearnym przetwarzaniu informacji symbolicznych, czasowych, motorycznych. ( J. Cieszyńska) Przyczyny dysleksji Przyczyn trudności w nauce czytania i pisania może być wiele. Do najczęstszych należą: – dysleksja w rodzinie (rodzice, rodzeństwo), – zaburzenia przebiegu ciąży i porodu, wcześniactwo, – dysharmonie w […]

Nauka czytania sylabami – od czego zacząć?

Nauka czytania sylabami W naszym gabinecie prowadzimy sylabową naukę czytania metodą Symultaniczno-Sekwencyjną® autorstwa prof. Jagody Cieszyńskiej. Widzimy na co dzień jakie efekty ona przynosi zarówno dla dzieci zdrowych jak i dla dzieci z problemami edukacyjnymi. Chcemy Was gorąco zachęcić do ćwiczeń w domu i w dzisiejszym wpisie postaramy się Wam pokazać przykłady ćwiczeń na sam […]

Zastosowanie Gestów artykulacyjnych w terapii wad wymowy

Zastosowanie Gestów artykulacyjnych w terapii wad wymowy. Jednym z elementów Metody Krakowskiej są gesty artykulacyjne. Są to ruchy dłoni wskazujące miejsce i sposób artykulacji danej samogłoski lub spółgłoski. Technika ta ma za zadanie przede wszystkim zachęcić dzieci do naśladowania osoby dorosłej. Pomóc dziecku w prawidłowej artykulacji głoski. Stosując gesty wspomagamy procesy uwagi i pamięci poprzez […]

Co wspiera terapię logopedyczną?

CO WSPIERA TERAPIĘ LOGOPEDYCZNĄ? Postępy terapeutyczne są zależne od wielu czynników. Nam terapeutom bardzo zależy na efektach- chcemy żeby nasze dzieci każdego dnia robiły mniejsze i większe kroki naprzód, dlatego dzisiaj kilka sposobów, które mogą w tym pomóc. 1. Wyłączenie wysokich technologii. To jest zalecenie, które z pewnością usłyszał każdy, kto pojawił się w naszym […]

Dwulatek nie mówi? – mowa dziecka w drugim roku życia

Dwulatek nie mówi – czyli o rozwoju języka w drugim roku życia Czy należy niepokoić się, kiedy 2-latek wypowiada kilka słów? Kiedy udać się z nim do logopedy? Czy jeśli pójdzie do przedszkola zacznie mówić tak, jak zapewnia nasz lekarz rodzinny? Na te i inne pytania postaramy się odpowiedzieć w tym wpisie. Jednym z częstych, […]

Test zagrożenia dysleksją

Dlaczego lepiej zrobić test zagrożenia dysleksją? Bo lepiej wiedzieć niż nie wiedzieć! Ryzyko dysleksji można zdiagnozować dużo wcześniej niż w pierwszej klasie, kiedy dziecko staje przed wieloma wyzwaniami, dlatego jest niezwykle ważne, by je właściwie do tych wyzwań przygotować. Bardzo często rodzice czekają, aż opóźnienia same się wyrównają. Niestety im dziecko jest starsze, tym więcej […]