Co wspiera terapię logopedyczną?

CO WSPIERA TERAPIĘ LOGOPEDYCZNĄ?

Postępy terapeutyczne są zależne od wielu czynników. Nam terapeutom bardzo zależy na efektach- chcemy żeby nasze dzieci każdego dnia robiły mniejsze i większe kroki naprzód, dlatego dzisiaj kilka sposobów, które mogą w tym pomóc.

1. Wyłączenie wysokich technologii.

To jest zalecenie, które z pewnością usłyszał każdy, kto pojawił się w naszym Gabinecie. To proste do wykonania i niezwykle skuteczne posunięcie. Kiedy dziecko przebywa w pomieszczeniu z włączonym telewizorem lub komputerem silnie pobudza prawą półkulę i blokuje odbiór bodźców językowych przez lewą. Lewa półkula odgrywa dominującą rolę w procesie przetwarzania języka, dlatego zależy nam, aby to ona była aktywna.

2. Wyłączenie zabawek dźwiękowych oraz muzyki.

Dzieci uwielbiają kiedy wszystko gra, śpiewa i świeci. Niestety takie przedmioty sprawiają, że maluch narażony jest na oddziaływanie negatywnych bodźców, które aktywują prawą półkulę. Lepszym rozwiązaniem jest samodzielne śpiewanie i tańczenie z dzieckiem oraz gra na instrumentach, by nasz podopieczny samodzielnie był „sprawcą dźwięku”.

3. Systematyczność.

Terapia mowy to tak naprawdę nauka języka, a przy nauce każdego języka najważniejsza jest systematyczność w używaniu go i utrwalaniu. Warto o tym pamiętać i zaplanować czas na codzienne ćwiczenia. Jeżeli zdarzy się gorszy dzień, można wybrać zadania nieco łatwiejsze lub założyć mniejszą ilość zadań. Dobrym sposobem jest przeplatanie zadań językowych ogólnorozwojowymi lub trudniejszych- łatwiejszymi.

W terapii prowadzonej Metodą Krakowską oprócz ćwiczeń językowych, logopeda prowadzi również tak zwane ćwiczenia ogólnorozwojowe.

To przykład ułożenia sekwencji (kontynuowania) 3-elementowej atematycznej.

4. Wsparcie w terapii

Kiedy w perspektywie mamy terapię długofalową warto równomiernie rozłożyć siły. Konieczne też jest ustalenie zasad i konsekwentne przestrzeganie ich przez wszystkich domowników. Zaangażowanie w terapii mamy i taty, dziadków, innych bliskich pozwoli dziecku na urozmaicenie, a dorosłym na złapanie oddechu.

Warto zaangażować w terapię osoby z najbliższego otoczenia dziecka. Może starszy brat lub siostra wykona kilka ćwiczeń terapeutycznych , które jednocześnie będą wspólną zabawą:) To zawsze działa motywująco!

5. Zeszyt

Dzieci uwielbiają prowadzić swoje własne zeszyty, które z czasem stają się pełne sylabek, wyklejanek i rysunków. Maluchy dużo chętnie później do niego zaglądają nie tylko podczas ćwiczeń, ale także w wolnym czasie. Spróbujcie zamienić „luźne kartki” na zeszyt.

6. Program słuchowy

Zaraz po wyłączeniu telewizora polecamy naszym podopiecznym włączenie programu słuchowego. Warto poświęcić czas na oswojenie malucha ze słuchawkami, bo pozwoli to na ćwiczenia koncentracji słuchowej i wspieranie umiejętność powtarzania oraz rozumienie i nazywanie.

Bardzo ważne jest słuchanie w domu programu słuchowego wyd. Arson Słucham i uczę się mówić. Zawsze zachęcamy Rodziców, do tego by włączyli program  (oczywiście płyty zawsze muszą być indywidualnie dobrane do dziecka) .