Zabawy stymulujące rozwój dziecka między 12. a 24. miesiącem życia

Zabawy stymulujące rozwój między 12. a 24. miesiącem życia

Czym jest zabawa dla dziecka?

Zabawa jest podstawowym źródłem rozwoju dziecka. Bawiąc się dziecko wyobraża sobie daną sytuację, przez co uczy się rozumienia reguł życia społecznego. Dzięki temu rozumieniu u dziecka rozwija się język.

Zabawa oparta jest na naśladowaniu osoby dorosłej.

Dzięki zabawie maluch m. in.:

– aktywizuje neurony zwierciadlane,

– uczy się rozumienia regał życia społecznego,

– rozwija mowę,

– rozwija empatię,

Pamiętajmy, że rozwój zabawy jest ściśle połączony ze sferą motoryczną oraz percepcją wzrokową i słuchową.

W zabawie wykorzystujemy spontaniczne działania dziecka.

Zabawa w okresie od 12. do 24. miesiąca życia.

Zabawa u dwunastomiesięcznego dziecka to manipulowanie zabawkami, przedmiotami codziennego użytku, częściami ubrania. Ważne, aby dziecko miało możliwość zapoznania się z odmiennymi fakturami, różnym ciężarem czy z różną plastycznością przedmiotów.

Ważne dla prawidłowego rozwoju dziecka jest , aby pojawiły się trzy rodzaje zabaw.

Zabawy konstrukcyjne

– nakładanie krążków na drążek piramidy,

– budowanie z klocków,

– lepienie z plasteliny.

Zabawy tematyczne

Są to zabawy oparte na naśladowaniu czynności wykonywanych przez dorosłego.

Około drugiego roku życia, w zabawie pojawiają się już preferencje płciowe. Chłopcy budują z klocków, bawią się autami czy wagonami. Dziewczynki zaś odtwarzają działania pielęgnacyjne dorosłych takie jak: karmienie lalki, ubieranie jej, kładzenie do łóżka.

Proponowane zabawy tematyczne to:

– gotowanie,

– naprawianie samochodu,

– ubieranie lalki, misia,

– kładzenie spać misia, lalki,

– mycie misia, lalki,

– u lekarza, w gotowanie,

– w sklepie.

zabawy manipulacyjne:

– przybijanie drewnianym młotkiem drewnianych gwoździ,

– odkręcanie i zakręcanie butelki,

– zapinanie i odpinanie suwaka, guzika,

– zamykanie i otwieranie zasuwki, zamka,

– nawlekanie koralików na sznurek,

– wkładanie figur geometrycznych w otwory układanki.

Źródło:

J. Cieszyńska, M. Korendo, Wczesna interwencja logopedyczna…, Kraków 2014.